2010-02-05
 18:00:07

Bara gråa moln på min himmel just nu

Det känns just nu som det börjar gå rejält åt helvete med min såkallade hjärna. Nu har jag riktigt svårt att planera och prioritera. Jag sitter bara och bläddrar och bläddrar i kalender, studiehandledning, schema och böcker och försöker förstå hur mycket det är att läsa och hur jag ska hinna allt och när jag väl börjar läsa kan jag inte koncentrera mig pga hjärtklappningen. Jag fick åka hem från biblioteket idag för att jag fick svårt att andas fastän det var jättemycket kvar att läsa.

HALLÅ? Vad är det som händer? Jag som alltid varit bra på att planera och sett mig som en ordningsmänniska. För 3 år sedan planerade och fixade jag en egen fest med buffé för 60 pers, jag anordnade min brors student och till största delen min egen. Plötsligt har jag ingen reda på någonting och hur jag än försöker blir det bara ännu rörigare. Likaså det här med skrivandet och formulerandet känner jag att jag inte heller längre behärskar.

Jag kan inte ens klara av det här med mathandling längre. Det tar stopp redan vid inköpslistan: vad ska jag skriva på den? För att bestämma vad vi ska köpa måste jag hitta vad/om vi ska äta/laga i veckan och då slutar det med att jag sitter med både dator, kokböcker, recepttidningar och recepturklipp framför mig på köksbordet i en enda röra och vet inte hur jag ska kunna välja. För jag måste dessutom ta hänsyn till att maten ska vara nyttig, varierad, snabblagad, lättlagad, snäll mot magen, snäll mot plånboken etc etc. MAT = ÅNGEST. Det slutar alltid med att jag gråter, M blir irriterad och allt blir så himla fel. Jag ska vara ärlig: vi lagar nästan aldrig middag längre. Det är jättemycket slarv med glömda måltider, en macka hit, en smoothie dit, lite frukt här och där. Inte fan blir man smalare av det heller. Och min viktångest (som jag haft varje dag sen jag var 10 år) blir inte heller bättre och mitt självförtroende är i botten mer än någonsin känns det som.

Dessutom har jag utvecklat nån slags panikångest i samband med bilkörning vilket inte gör någonting bättre.

Jag har börjat oroa mig för en massa saker, hur det ska gå i framtiden, vad och hur jag ska få för jobb och hur jag ska klara det, hur det ska gå för folk som står mig nära etc etc.

Och mitt i allt detta kaos ska vi hinna med en stor flytt med alla dess komplikationer pga badrumsrenoveringen.

Just nu ser jag mest av allt fram emot när den är över. Att få bo med mormor ett tag. Gå på tjejmiddag hos Elise, fika med Lenita, gå på pärlkurs med Maja, träffa Isabel. Såna där solskenssaker som får molnen att skingras lite på min just nu mörka himmel.


Åsa

Det är bra du ser ljuspunkter! Men annars låter det som du är helt sönderstressad, utan anledning. Det kanske skulle vara bra för dig med en psykolog?



Att ingen tittat på min mage förrän nu är för att jag inte gått till någon läkare, helt enkelt.



Omeprazol är ofarligt i 2-4 veckor, men om man tar det i åtta eller mer så kan magsäcken vänja sig. Så har du ätit det i 2,5 år så är det ju inte konstigt att det inte hjälper. Stress spelar ju också in i magkatarren. Du, precis som jag, behöver ta bättre hand om dig själv. Tack för Probion-tips! Rosenrot vågar jag mig inte riktigt på, har läst om folk som fått panikångest av det, och det är snarare lugnat jag är ute efter i johannesört.



PUBLICERAT: 2010-02-06, 01:37:20 | URL: http://smasaker.blogg.se/
Tord

En sak i taget, en dag i sänder. Typ!

TV-middagar är inte helt fel det heller. Så varför inte ha några sådana i frysen, bara att slänga in i micron.

Är oavsett vad man anser om färdiglagad micromat i alla fall många gånger bättre än inget eller bara mackor mm.

5 st a 100:- är dessutom överkomligt pris. För att inte tala om all tid en stressad själ tjänar.



Ja ja, jag vet att det har dåligt ryckte o allt det där, men det finns dagar när det är ett praktiskt alternativ och betydligt bättre än det som du/ni får i er (eller INTE får i er) stressiga dagar.

En eller två dagar i veckan med sådan middag, dör ni nog inte av.



PUBLICERAT: 2010-02-06, 22:44:26 | URL: http://tordwarm.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: